Matris för att betygsätta filmer?

Det här med att betygsätta filmer alltså…
Vad är det som gör en film bra? Ljud, bild, story? Men har inte filmens kontext utanför filmen även en plats? Vilka frågor den behandlar, deras relevans och hur originell den är? Sen är det väl även relevant hur emotionellt engagerad man blir. Det spelar liksom ingen roll om jag ser en asball film om meningen med livet ur ett genusperspektiv om man verkligen inte bryr sig om karaktärerna, även en film om jätterobotar lyfter ju ett snäpp om jag fäller en tår när den vita manliga heterosexuella huvudkaraktären offrar livet för sin lika tvådimensionella kvinnliga motspelerska. Så jag tänker att vi behöver flera kategorier men vilka ska vi ha?

Ljud:
Vet inte riktigt hur jag ska bedöma ljud? Jag är ingen audiofil och brukar inte bry mig. Men vissa fall sticker ju ut, minns hur otroligt imponerad jag var av Stanley Kubriks förmåga att bygga upp stämingen med hjälp av musiken i The Shining. Vet även att jag älskar många filmer till stor del för deras soundtrack, däribland Rock’n’Rolla och Velvet Goldmine. Samtidigt kan jag inte alls tänka på filmer som skulle vara dåliga p.g.a ljud, eller ha “dåligt” ljud.

Bild:
Vissa filmer är ju rasande snygga. Ibland spelar det ingen roll hur dålig filmen annars är. Ett solklart exempel (för mig) är 300, en två timmar lång stridsscen men jävlar vad snygg den är. Här har vi även andra filmer som Dawn of the Dead och Tinker Tailer Solder Spy med ruskigt snygg klippning. Samma saker är ju självklart inte bra för alla filmer, kan tänka mig att The Wind that Shakes the Barley hade tappat lite av sin känsla om den hade haft slowmotion-scener och coola klippningar. Så denna kategori kanske bör delas upp i effekter / scenografi och kläder / klippning?

Berättarteknik: Här bedöms filmens berättarteknik, inte värdet på berättelsen. Hur den för handlingen frammåt och hur bra den är på att bygga upp handlingen. Jag bär t.ex. på hemligheten att jag tyckte 2001: A Space Odyssey var fööör långsam. Jag kan ibland önska att jag hade sett den på 60-talet när filmer hade ett naturligt långsammare tempo (ungefär på samma sätt som att jag kan önska att jag hade läst Sagan om Ringen på 600-talet när historier inleddes med genomgångar av släktträd).

Dialog:
Här briljierar Tarantino och Guy Richie. Även riktigt bra one-liners har en plats här, som Sin City och Starship Troopers.

Miho

“She doesn’t quite chop his head off. She makes a Pez dispenser out of him.”

Tanke och originalitet:
Detta är kanske den mest spridda och abstrakta kategorin. Här kan allt från kultklassiker som Den Gode, den Onde och den Fule få poäng för sitt kult-bidrag till western-genren, Matrix för sina många filosofiska idéer, Velvet Goldmine för sin förmåga att fånga glam-rockens guldår på film eller The Wind that Shakes the Barley för sin politiska skildring av det irländska frihetskriget. Här skulle t.ex. 2001: A Space Odyssey ta igen allt den möjligen förlorade på att utspelas i slow motion.

Emotionell påverkan:
Även om alla är subjektiva så är denna nog “subjektivast av dem alla”. Det handlar helt enkelt om hur berörd jag blir av filmen. Det skulle kunna ses som en X-faktor men jag brukar ofta nästan numeriskt kunna mäta den i hur mycket filmen får mig att grina. Man skulle kunna säga att dramafilmer har ett försprång här, men vem säger att en actionfilm inte kan skapa ett emotionellt band till karktärerna?

Samtidigt så vill jag liksom ha en betygskala från ett till tio, om inte annat så för att kunna ranka dem på IMDB. Jag tänkte “Shit jag har 8 kategorier som ger ett till tio, hur ska jag få ner det till ett enda betyg från ett till tio.” Det rimliga skulle väl vara att plussa ihop dem och dela på 8 så att man får deras medelvärde? Men jag tänkte att jag skulle försöka krångla till det och ta betyget som avståndet från origo i ett 8-dimensionellt plan delat på roten ur antalet kategorier.

Distance

En film med betygen {4, 7, 8, 3, 2, 5, 6, 2}
får alltså betyget = √( 4²+7²+8²+3²+2²+5²+6²+2²) / √(8) ≈ 5.1
Varav medelvärdet alltså skulle vara (4+7+8+3+2+5+6+2) / 8 ≈ 4.6
Jag har ingen aning om vilket av dessa som bäst beskriver filmens generella betyg men jag tänker köra på den krångliga för att jag kom på den först.

Jag tänkte även utgå från att alla filmer “börjar” på 3 i samtliga kategorier. Detta är positionen en film hamnar på om den mer eller mindre saknar någonting nämnvärt intryck från kategorin. Den får lägre om den aktivt använt t.ex. klippningen för att göra filmen sämre.

Vi har alltså:
– Ljud
– Effekter
– Scenografi & kläder
– Klippning
– Berättarteknik
– Dialog
– Tanke och orginalitet
– Emotionell påverkan

Om ni har idéer eller tillägg så är ni mäkta välkomna att skriva/kommentera? :>

Tagged with:
Posted in Botanisera, Filmer

Leave a Reply

