Skeppsbron

1280px-Skeppsbron_june_2013
Tänkte att jag skulle försöka lära mig lite mer om detta Stockholm genom att skriva lite om en gata i Stockholm då och då. Den naturliga gatan att börja med är den som jag promenerar längst varje morgon från Slussen till Kungsträdgården (själva bron som går mellan Gamla Stan och Kungsträdgården är nämligen även den del av Skeppsbron).

skeppsbron1
Skeppsbron nämndes först (som Stadzbron) 1592 och började anläggas på 1630-talet av Gustav II Adolf som ville göra om arbetarkajen till en paradgata. Detta var alltså samtidigt som Stockholm blev Sveriges huvudstad och klart stan skulle ha en snygg fasad (man rev stadsmuren). Namnet Skeepzbron började användas på 1640-talet, de tyska influenserna på det svenska språket var som ni ser fortfarande megatydliga.

Det finns mycket vackert på Skeppsbron, från Djurgårdsfärjan som glider ut från Slussen under Katarina kyrka och utsikten över Carl Johans kyrka på Skeppsholmen till Gustav III:s staty och Stockholms Slott. En liten pärla jag upptäckte som jag tidigare passerat ovvetande är Carl Milles Sjöguden som restes 1930. Milles försökte tydligen resa flera liknande statyer men denna var den enda han lyckades få upp. En lite obehagligt sketaglad massiv bjässe i röd granit.

skeppsbron7
De många vackra byggnaderna huserar tyvärr till största del tråkiga företag (typ: Första AP-fonden och Huma Nova). Det finns några guldkorn: Sjöfartshuset på Skeppsbron 10 (Orpheus 3) huserar Neptuniordern som sedan 1801 ämnat lämna understöd till sjömän, deras änkor och barn; Skeppsbron 44 (Narcissus 1) där Stockholms äldsta krog (enligt egen utsago) Zum Franziskaner är belägen med ljugendinredning från 1880-talet och så har vi Skeppsbron 46 (Cadmus 1) där Larsson Korgmakare varit verksamma sedan 1901 och är nu inne på tredje generationen.

 

 

 

Posted in Gator och platser

Matris för att betygsätta filmer?

Det här med att betygsätta filmer alltså…
Vad är det som gör en film bra? Ljud, bild, story? Men har inte filmens kontext utanför filmen även en plats? Vilka frågor den behandlar, deras relevans och hur originell den är? Sen är det väl även relevant hur emotionellt engagerad man blir. Det spelar liksom ingen roll om jag ser en asball film om meningen med livet ur ett genusperspektiv om man verkligen inte bryr sig om karaktärerna, även en film om jätterobotar lyfter ju ett snäpp om jag fäller en tår när den vita manliga heterosexuella huvudkaraktären offrar livet för sin lika tvådimensionella kvinnliga motspelerska. Så jag tänker att vi behöver flera kategorier men vilka ska vi ha?

Ljud:
Vet inte riktigt hur jag ska bedöma ljud? Jag är ingen audiofil och brukar inte bry mig. Men vissa fall sticker ju ut, minns hur otroligt imponerad jag var av Stanley Kubriks förmåga att bygga upp stämingen med hjälp av musiken i The Shining. Vet även att jag älskar många filmer till stor del för deras soundtrack, däribland Rock’n’Rolla och Velvet Goldmine. Samtidigt kan jag inte alls tänka på filmer som skulle vara dåliga p.g.a ljud, eller ha “dåligt” ljud.

Bild:
Vissa filmer är ju rasande snygga. Ibland spelar det ingen roll hur dålig filmen annars är. Ett solklart exempel (för mig) är 300, en två timmar lång stridsscen men jävlar vad snygg den är. Här har vi även andra filmer som Dawn of the Dead och Tinker Tailer Solder Spy med ruskigt snygg klippning. Samma saker är ju självklart inte bra för alla filmer, kan tänka mig att The Wind that Shakes the Barley hade tappat lite av sin känsla om den hade haft slowmotion-scener och coola klippningar. Så denna kategori kanske bör delas upp i effekter / scenografi och kläder / klippning?

Berättarteknik: Här bedöms filmens berättarteknik, inte värdet på berättelsen. Hur den för handlingen frammåt och hur bra den är på att bygga upp handlingen. Jag bär t.ex. på hemligheten att jag tyckte 2001: A Space Odyssey var fööör långsam. Jag kan ibland önska att jag hade sett den på 60-talet när filmer hade ett naturligt långsammare tempo (ungefär på samma sätt som att jag kan önska att jag hade läst Sagan om Ringen på 600-talet när historier inleddes med genomgångar av släktträd).

Dialog:
Här briljierar Tarantino och Guy Richie. Även riktigt bra one-liners har en plats här, som Sin City och Starship Troopers.

Miho

“She doesn’t quite chop his head off. She makes a Pez dispenser out of him.”

Tanke och originalitet:
Detta är kanske den mest spridda och abstrakta kategorin. Här kan allt från kultklassiker som Den Gode, den Onde och den Fule få poäng för sitt kult-bidrag till western-genren, Matrix för sina många filosofiska idéer, Velvet Goldmine för sin förmåga att fånga glam-rockens guldår på film eller The Wind that Shakes the Barley för sin politiska skildring av det irländska frihetskriget. Här skulle t.ex. 2001: A Space Odyssey ta igen allt den möjligen förlorade på att utspelas i slow motion.

Emotionell påverkan:
Även om alla är subjektiva så är denna nog “subjektivast av dem alla”. Det handlar helt enkelt om hur berörd jag blir av filmen. Det skulle kunna ses som en X-faktor men jag brukar ofta nästan numeriskt kunna mäta den i hur mycket filmen får mig att grina. Man skulle kunna säga att dramafilmer har ett försprång här, men vem säger att en actionfilm inte kan skapa ett emotionellt band till karktärerna?

Samtidigt så vill jag liksom ha en betygskala från ett till tio, om inte annat så för att kunna ranka dem på IMDB. Jag tänkte “Shit jag har 8 kategorier som ger ett till tio, hur ska jag få ner det till ett enda betyg från ett till tio.” Det rimliga skulle väl vara att plussa ihop dem och dela på 8 så att man får deras medelvärde? Men jag tänkte att jag skulle försöka krångla till det och ta betyget som avståndet från origo i ett 8-dimensionellt plan delat på roten ur antalet kategorier.

Distance

En film med betygen {4, 7, 8, 3, 2, 5, 6, 2}
får alltså betyget = √( 4²+7²+8²+3²+2²+5²+6²+2²) / √(8) ≈ 5.1
Varav medelvärdet alltså skulle vara (4+7+8+3+2+5+6+2) / 8 ≈ 4.6
Jag har ingen aning om vilket av dessa som bäst beskriver filmens generella betyg men jag tänker köra på den krångliga för att jag kom på den först.

Jag tänkte även utgå från att alla filmer “börjar” på 3 i samtliga kategorier. Detta är positionen en film hamnar på om den mer eller mindre saknar någonting nämnvärt intryck från kategorin. Den får lägre om den aktivt använt t.ex. klippningen för att göra filmen sämre.

Vi har alltså:
– Ljud
– Effekter
– Scenografi & kläder
– Klippning
– Berättarteknik
– Dialog
– Tanke och orginalitet
– Emotionell påverkan

Om ni har idéer eller tillägg så är ni mäkta välkomna att skriva/kommentera? :>

Tagged with:
Posted in Botanisera, Filmer

Musik

Madonna (3)
Toto (2)
Paul Simon (1)
Bee Gees (3)
John Bon Jovi (4)
Status Quo (1)
Men at Work (2)
The Beatles (12)
Tina Turner (4)
The Cure (5)
Bob Dylan (X)
Lars Winnerbäck (X)
Johnny Cash (X)
Frank Sinatra (7)
Bruce Springsteen (6)
Nick Cave and the Bad Seeds (11)
Tom Waits (5)
The Nightwatchman (5)
The Kinks (2)
Pink Floyd (1)
The Animals (2)
The Clash (3)
David Bowie (6)
The Doors (3)
Creedence Clearwater Revival (4)
The Rolling Stones (3)
The Temptations (3)
Thin Lizzy (3)
Alice Cooper (1)
Aearosmith (3)
Oasis (3)
Otis Redding (1)
Marvin Gaye (4)
Louis Armstrong (5)
Ray Charles (5)
Percy Sledge (1)
James Brown (5)
Boney M (4)
Sam Cooke (1)
The Isley Brothers (3)
Isac Hayes (1)
Barry White (5)
Al green (1)
Elvis Presley (8)
Jens Lekman (5)
Pulp (3)
The Smiths (1)
Morrisey (3)
Belle and Sebastian (8)
Billy Joel (3)
Dusty Springfield (3)
Simon & Garfunkle (6)
Jefferson Airplane (2)
The Box Tops (1)
Canned Heat (2)
Joan Osborne (1)
The Monkeys (1)
Coldplay (2)
John Denver (6)
Nina Simone (2)
Nine Inch Nails (2)
White Stripes (2)
Marilyn Manson (X)
Thomas Rusiak (1)
Chris Isaak (1)
Boston (1)
Ace of Base (3)
The Coral (2)
Lady Gaga (4)
Nickleback (5)
Avicii (4)
Queen (6)
The Beat (1)
Michael Jackson (2)
Bonnie Tyler (3)
Pet Shop Boys (3)
A-ha (1)
Meat Loaf
Dolly Parton
Survivor
Timbuktu
Ken Ring
Ayo
Loop Troop
Organism(en)12
Förstörda För Livet
Dubliners
The Pogues
Dropkick Murphys
Flogging Molly
Wolf Tones
David Kincaid
Lisa Ekdahl
Jenny Owens Young
Hello Saferide
Veronica Maggio
Sofia Karlsson
Säkert!
Miss Li
Lily Allen
Laleh
Lana Del Ray
Rihanna
Adele
First Aid Kit
Sinnead O’Connor
Helt Off
Kung Henry (Bowers)
Tom Petty and the Heartbreakers
Keane
Joshua Radin
Bright Eyes
Jeff Buckley
Damien Rice
Jose Gonzales
The Tallest Man on Earth
Cirkus Miramar
Ted Gärdestad
Thåström
Imperiet
Peter Lemarc
Mauro Scocco
James Blunt
Rufus Wainright
T-Rex
Barry Manilow
Bonnie Tyler
Sedlighetsroteln
Kraftwerk
Ricky Martin (2)
Billy Holliday (1)
Abba
REM (3)
Die Antwoord
The Venus in Furs
Brian Eno
Rickard Wolff
Lilla Namo
Linda Pira
Enio Morricone
Leonard Cohen
Bob Dylan
Lars Winnerbäck
Johnny Cash
Frank Sinatra
Bruce Springsteen
T-Rex
Barry Manilow
Bonnie Tyler
Die Antwoord
The Venus in Furs
Brian Eno
Rickard Wolff
Lilla Namo
Linda Pira
Enio Morricone
Leonard Cohen
Fattaru
Ungdumshälsan
MBMA
Adam Tensta
Ison & Fille
Movits!
Kartellen
Snook
Gorillismen
Maskinen
Fugees
Tupac
Eminem
Immortal Technique
Petter
Katy Perry
Red Hot Chilipeppers
Peaches
Placebo
Gorillaz
Outcast
Green Day
Håkan Hellström
Ludwig Bell
Raymond och Maria
En Svensk Tiger
Broder Daniel
The Magnetic Fields
Vapnet
Marit Bergman
The Ark
Suburban Kids with Biblical Names
Loke Nyberg
Right Said Fred
Gnarles Barkley
Yo Landi
Wu-Tang Clan
Soko
Journey (2)
Informer (1)
Spice Girls

Rekommenderade:Weeping Willows
Depeche Mode
The Smiths
Arctic Monkeys
The Libertines
Woody Guthry
Lasse Lindh
Armand Mirpour
System of a Down
Rage against the Machines
Nirvana
White StripesDregen
Metallica
Dream Theatre
Fleet Foxes
Father John Misty
Smashing Pumpkins
Cunnylinguists
The Verve
Anthony and the Honsons
MGMT
The XX
Massive Attack

Posted in Musik

The Magnetic Fields

claudia                         merritt

“I like the idea of love songs in bulk — I like it for its Warholian repetition, and for the gall it clearly displays that is part of my personality. It’s a stunt; it’s Evel Knievel jumping over 69 cars.”
– Stephen Merrit

Första gången jag lyssnade på The Magnetic Fields gick jag fortfarande i gymnasiet. Jag stal dem från min första flickvän, jag tyckte aldrig att de var speciellt bra när vi var tillsammans. När kärleken dog insåg jag plötsligt det vackra i deras svarta humor.

“a little glimpse of nothingness
sucking meaning from the rest of this mess
Yes yes yes it was thoroughly meaningless

and if some dim bulb should say
we were in love in some way
kick all his teeth in for me
and if you feel like keeping on kicking feel free”
– Meaningless

Nu var det inte Meaningless jag gick och sjöng på eftersom min första ‘brake up’ var den klassiska livet-rasar-samman och gråta varje natt, även om jag i efterhand inser att vi aldrig var ämnade för varandra. Nej det var snarare “I don’t want to get over you” och “Love is like a bottle of gin” som gick på repeat.

vänskap

Under gymnasiet lärde jag känna Emil Lindblom, och Stephin Merrits kärlekslåtar skulle komma att definiera vårat förhållande till kärleken. Vissa låtar kom även att symbolisera vår kärlek till varandra, som Merrit’s homage till Billie Holiday

“My only love has gone away
Will you be my only friend?

Billie, you’re a genius, enough to be a fool
A fool to gamble everything and never know the rules
Some of us can only live in songs of love and trouble”
– My only friend

Posted in Musik

Södersjukhuset

Lagade mat igår och förbannade mitt elände. Hörde en kvinna utanför Södersjukhuset skrika till sin mobiltelefon “Min dotter har blivit våldtagen!!” om och om igen. En panikslagen ilska i hennes röst påminde mig genast om hur ofattbart bra jag har det.
coldhearted

Posted in Vardagen

Programmering

Det kan vara svårt att skriva om programmering på ett sätt som inte blir exkluderande (eller rent av tråkigt). Har precis raderat ett stycke jag skrev om hur populärt språket Java är tack vare sin portabilitet.

thumb.php

Förra terminen lärde vi oss Java, programmering är roligt när det fungerar, for-loopar, switch-statements och if-satser. När man undrar hur man ska lösa ett problem och lär sig en ny datastruktur som är helt perfekt för problemet i fråga.

Det är mindre kul när det inte fungerar. Nu håller vi på att lära oss programmeringsspråket Go (från Google), känt för sin förmåga att köra flera sektioner av kod samtidigt. Idag skulle vi rita en bild snabbare genom att dela upp själva “ritandet”. Istället för en rutin som ritar hela bilden skapar vi flera rutiner som ritar varsin liten del av bilden simultant. Till slut fick jag det att fungera, men mitt Heureka! fastnade i halsen när mitt nya “förbättrade” program visade sig ta 10 sekunder längre tid att köra än ursprungsprogrammet där en rutin ritade bilden helt själv.
xgolang.sh-340x340.png.pagespeed.ic.6KI2Mrps7C

“The go gopher”

Posted in Datalogi